Deel 4

Theodorus auf reisen

opmerkingen? mail naar webmaster@Theodorus.nu

Zomervakantie 2016 Albanie en Macedonie deel 4

Thomas verteld dat het 'n veilig land is om door te reizen maar hij heeft in de bergen dingen meegemaakt die 't daglicht niet konden zien. Hij is door drie mannen met zware wapens bedreigd. Laat mijn route nou precies door de bergen gaan.

21-07-2016

Vanmorgen werd ikom 05.30 uur al wakker van getimmer. Welkte sukkel gaat er om deze tijd timmeren? Het bleef maar door gaan. Ik heb de deur en de ramen van de bus dicht gedaan en ben toch nog maar weer even in bed gekropen. Om 07.00 uur ging de wekker en het merendeel van de bewoners van de camping waren al uit de veren. Dat getimmer was afkomstig van de boten helling. Daar lag 'n vissersboot die iemand aan 't op kalefateren was. Zoals iedere dag weer ga ik eerst koffie zetten en 'n boterham smeren. Ruim ondertussen de rotzooi in en om de bus op en ben dan wel zo'n beetje klaar. Ik groet de Belgische buren en slinger Theodorus weer aan.

Navi Truus stuurt me rechts af en dan weer links. Na 200 meter rechts, zegt ze. Als Truus dat zegt dan doe ik dat natuurlijk en meestal gaat dat ook goed maar vandaag niet. Het is geen weg, geen pad, geen karrespoor. Het is niets, maar Truus laat wel zien dat er 'n weg loopt. Zelfs 'n zastava Yugo komt hier niet door heen. Ik keer weer om. De weg waar ik nu op zit is wel beter maar erg smal en met veel onoverzichtelijke bochten. Inspannend rijden. Dan doemt de grens met Montenegro op. Ik geef m'n paspoort en kentekenbewijs af aan de pief achter 't loket. Dan vraagt de pief ook m'n groene kaart. Ik zoek tevergeefs maar 'k sie 'm nie!! Ik moet aan de grens een verzekering afsluiten anders mag ik 't land niet in. Het kost me € 31,- en ik mag weer verder.

Dan zegt Truus "Sla rechts afen ga aan boord veerboot" Ik stop eerst bij het stopbord om 'n ticket te kopen en dan blijkt dat ik bij de voorbereiding voor deze vakantie toch 'n steekje heb laten vallen. Ik vraag aan de man achter 't loket, Can I pay with €uro's? Mister, zegt de man, This Is €uro country! Da's dom van mij ik had 't moeten weten.

Ik mag Theodorus aan boord rijden maar een Russische tante met een hele grote Benz wil eerst. Zij word terug gefloten. Ze mag er helemaal niet meer op.

Na 'n kwartiertje ben ik weer van de boot af en tuf weer vrolijk verder. Nog steeds langs 't water met mooie vergezichten. Truus, de alles weter verteld dat het nog ruim 100 km. is naar de volgende camping. Iets verder dan Tirana, de hoofdstad van Albanie. Ik ben moe en heb er eigenlijk geen zin in om dat stuk nog te rijden. Dan zie ik 'n bordje "Camping 4 km." Da's mooi! Ik ga daar 'ns 'n kijkje nemen. Om 12.40 uur arriveer ik bij camping Legjenda. Ik word te woord gestaan door 'n sjiek geklede heer die alleen maar Albanees en Italiaans spreekt. Zijn vrouw spreekt wel Engels en we komen 'n all inn prijs van € 11.50 overeen. Mooi sanitair en 'n goede plek.

Van 'n dorre camping kom je door 'n gammel deurtje in 'n groene oase van rust!. Drie gangen met drie bellen wijn. € 7,- incl. fooi.

Vanmiddag kwam er 'n terreinwagen met daktent de camping op rijden. Het blijken twee Duitse Albanie kenners te zijn die al 'n aantal Albanie reisgidsen schreven hebben. Ze geven me tips en ik koop twee boeken van hun. Ze ontkrachten ook het idee dat 't land NIET veilg zou zijn.

22-07-2016

Vanmorgen zijn de groep kinderen uit Frankrijk, die achter me in het bos staan, aan 't opruimen. Alle tentdaken zitten onder de vogelpoep en moeten met 'n sopje schoon worden gemaakt. Leuk om te zien hoe ze dat doen.

Vandaag ga ik de heuvel op om de kasteel ruine te bezoeken en ik ga het centrum van de stad in. Wat ik ook nog moet doen is alle routes omdraaien. Ik begin met de laatste route in Albanie. Ik begin, als 't goed is morgen met 'n twee uur durende boottocht. De reisgidsen schrijvers hebben me verteld, als je die boottocht niet doet heb je de grootste fout al gemaakt. Dus,..

Mitsubishi Fuso Outback truck.

Mitsubishi Pajero.

Renault Traffic.

Voor vandaag brei ik er 'n eind aan. Ik spring onder de douche en duik de bedstee in. Morgen om 06.00 uur gaat de wekker. Om 06.30 uur komen ze me ophalen voor 'n boottocht.

Het gaat allemaal anders lopen vanavond. De Engels vrouwen bleken op een na Amerikaans te zijn. 'N aantal beland bij mijn onder de luifel samen met 't Italiaanse koppel. Maar 06.00 uur loopt 'n wekker af. Dus,..sorry dames, Ik moet nu echt gaan slapen. Emailadressen uitgewisseld en dan gaan ze. Welterusten.

23-07-2016

Vandaag ga ik 'n stukje varen. Ik ga naar Koman lake. Een groot kunstmatig aangelegd stuwmeer. Volgens de twee Duitse reisboek schrijvers zou dit 'n "must do" zijn. Als ik dit niet zou doen zou ik de grootste fout al gemaakt hebben. Om 06.30 uur komt er 'n mini bus mij en nog twee andere Duitse camping gasten ophalen. De eerste anderhalf uur zitten we in het busje en halen overal mensen op.

Dan komen we bij 'n tunnel die halverwege al vo staat met busjes, personenauto's. We manouvreren er langs en komen aan het einde van de tunnel op 'n plein dat ook vol staat met busjes en personenauto's. Heel veel mensen rennen en schreeuwen door elkaar. Ik moet op 'n boot die daar aangaat leggen, wordt me gezegd. Als ik op de boot stap blijkt later dat het de verkeerde boot is. Tuurlijk! Heb ik weer. We leggen na elke bocht aan. Er komen mensen bij en er gaan er van de boot af. Goederoen worden in en uitgeladen.

De boottocht was leuk maar als je de fjorden van Noorwegen kent dan ken je deze fjorden ook. Na 'n lange en warme dag ben ik bllj dat iik om half zes weer bij de bus ben.

Ik besluit om 'n hapje te gaan eten in het restaurant wat bij de camping hoort.

Er staan van allerlei voertuigen op de camping. Sommige stoer, sommige niet. Tegen 20.00 komt het Italiaanse stel op de BMW GS 1200 weer terug op de camping. Ik raak met ze in gesprek n ze vertellen dat ze van Italie naar Mongolie rijden op hun motor. Baan op gezegd en gaan met die hap.

Dan even later komen er twee kleine volbepakte auto's de camping op rijden. Een invasie van Engelse vrouwen die mee doen aan de Mongol Rallye.

THAT'S WHAT I LIKE! roept er eentje als ze langs mijn bus lopen.

Door HIER te klikken kun je het avontuur van Mete & Vale met hun 1200 GS volgen.

Klik HIER om naar deel 5 te gaan.

Klik HIER om naar deel 3 te gaan.

Klik HIER om naar deel 2 te gaan.

Klik HIER om naar 't begin te gaan.