Meivakantie 2016

Theodorus auf reisen

opmerkingen? mail naar webmaster@Theodorus.nu

Elk jaar neem ik m'n moeder 'n week mee op vakantie. Dit jaar gaan we 'n week naar Polen. We willen naar Auschwitz, Birkenau en naar Krakow.

Bron: www.wo2actueel.nl

Bron: Wikipedia

..............................................................................................................................................................................................................................................................

Vanmorgen om 04.00 uur zijn we op weg gegaan. En na twee stops zijn we om 13.45 uur aangekomen bij camping und Freizeitpark Lux Oase in kleinrohrdorf.

Luifel uidraaien tafel en stoelen naar buiten. Fles wijn er bij. Gezellig!

Na 't eten nog 'n flinke wandeling gemaakt en dan is 't tijd voor 'n kop koffie. Ik ga uitrekenen wat het verbruik van de bus is geweest. De eerste 250 is hij niet zuinig geweest maar na de tweede tankbeurt heb ik toch maar mooi 262 km. gereden op 21.17 liter diesel. Da's toch echt 1:12.37 !!! Ik kon 't niet geloven maar omdat ik altijd op de zelfde manier tot aan de dop vol tank moet 't wel kloppen.

Vanmorgen zijn we om 07.00 uur opgestaan omdat we nog 'n flink stuk moesten rijden. Het weer is perfect en word steeds 'n beetje beter. Na 'n paar koffiestops en anderhalf uur in de file gestaan te hebben komen we aan het eind van de middag aan bij de parkeerplaats van Auschwitz 2 (Birkenau) Ik ga even met de portier overleggen of we vannacht hier mogen overnachten. Dat blijkt te mogen en voor € 7,- mochten we blijven staan.

Na 't avondeten lopen we even naar het kamp Birkenau. Tot onze verassing blijkt het nog open te zijn en er hoeft geen entree geld betaald te worden. We lopen diverse barakken in waar in de oorlog de gevangenen met velen geleefd hebben zonder enige vorm van privacy. We lopen over het pad van de dood. Rechtstreeks van het perron naar de gaskamers.

Morgen komen we terug.

Een verlaten parkeerplaats voor ons alleen.

Zondag 01-05-2016

Vanmorgen waren we om 08.00 uur al op pad.

Voor velen was dit de laatste halte.

Ontsnappen was nagenoeg onmogelijk.

De restanten van een van de crematoria.

We lopen verder en komen bij het gebouw waar de gevangenen hun persoonlijk spullen moesten inleveren. Die waren per direct eigendom van het Duitse rijk. Daarna moest men zich hier ontkleden omdat ze gedouched werden. Even later kregen ze de kampkleding. In een van de ruimten waren grote fotowanden met foto's van mannen, vrouwen & kinderen.

We nemen de gratis bus naar Auschwitz 'n paar kilometer verder. Na aankomst ga ik uitpluizen hoe we binnen kunnen komen. Ik koop twee kaartjes met Duitstalige gids. Het was 'n aardige tante die veel wist te vertellen. Het duurt meer dan twee uur voor deze rondleiding is afgelopen. Er hebben zich hier de meest gruwelijke dingen afgespeeld.

Zyklon B

We krijgen vitrine's te zien die vol liggen met schoenen, haren, protese's & koffers.

De meest gruwelijke medische experimenten zijn er uitgevoerd op oa.Sinti,Roma kinderen en tweelingen.

In 'n voormalig magazijn word 'n eerste gaskamer en crematorium proef genomen. Vanaf het dak worden de Zyklon-B korrels naar binnen gegooid.

Na ruim twee uur komt er 'n einde aan deze indrukwekkende rondleiding. Omdat we nog 'n half uur op de bus terug moeten wachten besluiten we nog even 'n kop koffie te drinken in het restaurant. Eenmaal weer bij de TheoDorus hebben we de boel weer opgeruimd en zijn op weg gegaan naar camping Smok in Krakow.

Vandaag gaan we naar Krakow. Eigenlijk heb ik geen zin om de bus in de stad te parkeren dus gaan we met de taxi naar het oude centrum. Als ik de bus uit stap om naar de receptie te lopen om 'n taxi te laten bellen begint 't te regenen! We wachten maar even. Een uur later is het dan zover. De taxi komt er aan en brengt ons naar het oude centrum.

Op de markt was er van alles te zien, kopen en proeven. Dat laatste hebben we regelmatig gedaan.

Aan 't einde van de middag bel ik de taxi centrale en we worden weer opgehaald en naar de camping gebracht. Heen en terug voor nog geen € 9,-

04-05-2016

Vandaag bezoeken we de zoutmijnen. Om 08.00 uur gaan we op weg voor 'n korte rit van zo'n 75 km.

Ik boek 'n Duitstalige tour maar het duurt nog zeker 'n uur eer deze begint. We wandelen wat in de buurt rond.

Een alleraardigst meiske verzorgt de rondleiding in de mijn. We dalen 350 treden naar beneden. In de mijn, allerllei kunstwerken gemaakt uit zout.

Er is zelfs een enorme kerk uitgehouwen in de mijn.

Tegen 14.00 uur is de tour afgelopen. We wandelen terug nar de bus en betalen voor de duur van het parkeren. Snel op weg want we hebben nog 'n flinke tocht voor de boeg. We gaan naar camping 215. We arriveren hier pas na 18.00 uur!

05-05-2016 Vandaag rijden we naar huis en zit deze vakantie er al weer op.