Herfstvakantie 2017

Theodorus auf reisen

De bedoeling is dat ik deze vakantie m'n kampeerwagen parkeer op camping Braunlage in de gelijknamige plaats in Duitsland. Van hier uit heb ik vier routes die ik op m'n BMW GS Adventure ga rijden.

Zaterdag 14-10-2017 om 06.15 uur rammelt m'n wekker. Spring onder de douche, eet 'n boterham en maak me 'n kop koffie.

Om 06.45 uur ga ik op pad richting camping Braunlage. Truus stuurt me de autobahn op maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Na 'n uur verander ik de instelling van Truus en ga over de Bundesstraßen.

Heerlijk rijden is dat. Je kunt fijn om je heen kijken. Ik ben helemaal gelukkig!

Ik zoek 'n parkeerplaats om te kijken of de spanbanden waar de motor mee vast zit, nog strak zitten. Ik stop bij 'n bijzondere toren.

De Bischmark turm Unna in Fröndenberg en is de enige door Prof. Bruno Schmitz uit Düsseldorf ontworpen Bischmark of uitkijktoren. Geopend op 18-10-1900.

De banden zitten nog superstrak dus snel weer verder. Ik moet nog effe. De wegen en de uitzichten worden alleen maar mooier.

Truus stuurt me over de Deutsche Alleenstraße. Prachtig!

Om 13.40 uur kom ik aan bij Camping Braunlage. De camping blijkt eigendom van twee Achterhoekers.

Een echtpaar uit Vorden heeft deze camping drie jaar geleden gekocht. Ik haal eerst de motor van de aanhanger en geef dan Theodorus 'n plek. Dat afrijden van de motor ging bijna fout. Dat ding is vreselijk zwaar en 't stuur zit hoog. Bijna was hij gevallen met mij er onder. Als ik weer thuis ben ga ik 'n andere oprij plaat maken.

Op het internet had ik gelezen dat er in de buurt 'n kloosterruïne te bezichtigen is. Klooster walkenried. Dat heeft zeker mijn interesse. Daar ga ik vandaag nog heen.

Als ik alles bekeken heb geef ik m's GS weer de sporen. Heb honger en dorst.

Weer thuis bekijk ik wat Theodorus verbruikt heeft met de aanhanger er achter. 1:7.7 Dat valt 'n beetje tegen. Ik regel wifi en dat is verassend betaalbaar. Voor 24 uur online betaal ik € 2,-

Het eten is klaar en ik pluk 'n fles wijn uit de koelkast van 't Isala. (mijn koelkast had voor de zomervakantie de geest gegeven)

Tot morgen dan maar!

Zondag 15-10-2017

Om 08.00 uur begint met telefonische wekker lawaai te maken. Als ik buiten kom lijkt 't er niet op dat 't 'n mooie dag gaat worden vandaag. Het is koud en alles is zeik nat.

Ik ga snel naar 't washok. Ik maak alles klaar voor 'n dag op de motor. De rit van vandaag is 250 kilometer lang.

Om 09.00 uur maak ik de buurt wakker door de motor te starten. Ik ga op weg.

Brrr,.. Het is koud. De handvat verwarming gaat aan op stand 1. In de heuvels zijn de wegen nog nat. Oppassen dus! De bomen in herfstkleuren zijn prachtig. Iets over tien uur kom ik over 'n stuwdam.(Rappbodetalsperre) Als ik iets beter kijk zie ik hoog boven het meer 'n hangbrug. Da's interessant en ik ga op zoek naar 'n parkeerplaats. Ik parkeer 'm maar naast z'n broer en zusje en wandel naar de hangbrug. Het kost me enige moeite om het display van de betaal automaat te begrijpen maar dan lukt 't me toch om te betalen.

Lopen, zonder de reling vast te houden is moeilijk. Ik maak wat foto's en na 10 minuten heen en weer geschud te zijn houd ik 't voor gezien. Ik waggel terug richting uitgang. Bij de motor kom ik in gesprek met de eigenaren van de twee BMW's naast die van mij.

Het stuwmeer bevat op dit moment 86 miljoen m³ water.

Ik ben weer onderweg en bemerk dat er in Duitsland veel meer trike's (met VW Kevermotor) rond rijden dan in Nederland. Aan de lopende band kom je ze hier in groepjes tegen.

Tegen de middag begin ik honger te krijgen en zoek 'n mooi plekje ergens in de zon. Ik zie 'n oud treinstationnetje met 'n parkeerplaats er naast. Als ik me 'n kop koffie gemaakt hebt zie ik van alle kanten mensen aan komen lopen richt station. "Was ist hier denn los" vraag ik me af. De smalspoorbaan trein komt er aan, zegt 'n Mevrouw.

Oh,.. dan wacht ik nog effe. Inderdaad loopt enkele minuten later de stoomtrein het station binnen.

Heel benendig weet de machinist de trein onder de kraan te manouvreren.

De stoomloc gaat achter de wagons staan om dezelfde weg weer terug te rijden. Ik ga ook weer verder voor de laatste 120 kilometer voor vandaag.

Om 14.30 uur kom ik na 250 kilometer weer bij de camping aan.

Maandag16-10-2017

Vanmorgen was 't 09.00 uur toen ik weer op pad ging. Vandaag is de blauwe route aan de beurt. (volgens Truus is 't 221 kilometer) Mooie bochtige wegen door prachtige dorpjes die me soms doen denken aan Deense dorpjes. Sommige huizen lijken op Deens, Zweedse huizen. Ik maak 'n stop bij de Oker talsperre.

Tijdens 'n koffiepauze bedacht ik me dat ik toch ergens'n flyer heb gezien van 'n DDR museum. Ik blijk de flyer zelfs bij me te hebben. Het blijk in de buurt te zijn dus... Ik ga er heen.

Truus zegt dat ik er ben maar ik moet zoeken waar 't museum is. Naast de deur van 'n meubelhandel zie ik 'n bordje hangen. "DDR museum"

Ik moet op de zesde etage zijn. Eenmaal de € 6,- betaald en ik ben binnen. Eerst doe ik de "DDR kantine" aan en bestel me 'n kop koffie.

Ik zie dat ze hier van alles verkopen. Van mokken tot T-shirts. Die laatste bekijk ik even en neem er toch maar eentje mee. "Helfer der Volkspolizei" staat er op gedrukt.

Het museum gaat over het leven in de DDR vanaf 1949 tot aan de wende. Van alles is er te zien van compleet ingerichte kamers uit 'n bepaalde periode tot ingerichte slaap/badkamers met 'n opklapbaar bad in 'n kast. tot allerlei apparatuur zoals radio's, bandrecorders, posters, vlaggen etc.

Als ik alles gezien hebt ga ik 'n flappentapper zoeken. Daarna weer richting camping. Tegen 14.40 uur ben ik weer bij de bus. Toch nog 298 kilometer gereden vandaag. Weer 'n prachtige dag!

Dinsdag 17-10-2017

Vandaag is al weer m'n laatste dag. Morgenvroeg gaat 't weer richting huis. Het is nog fris en nat als ik vanmorgen om 08.45 uur weer op pad ga. De zon staat erg laag dus het is soms erg lastig om te zien wat er voor je is.

Het word weer 'n mooie dag. Tegen 11.00 uur gun ik me zelf 'n Curry wurst. Jammie.

Als de wurst achter de kiezen is, ga'k weer verder. De bochten van de wegen in de bossen zijn nat en er ligt veel blad, uitkijken dus!

Het gaat lekker vandaag. Weinig wind veel zon. Temperatuur is perfect. Als ik door de plaats Wernigerode tuf zie ik tot m'n verbazing drie stoomloc's buiten staan. Ik kan nog net op tijd linksaf de parkeerplaats op rijden. Het blijkt de remise van de stoomloc's van de Harzer schmalspur bahnen te zijn.

De kolen worden geladen met antieke kranen. Waar dan de dikke (krachtstroom) kabels voor dienen weet ik niet.

Als ik vanmiddag weer bijna bij de camping ben zie ik de (ex Bundeswehr) gaarkeuken aanhanger weer staan. Ik ga voor 'n Goulash mit nudln.

Eind van 'n meer dan mooie (maar te korte) Hefstvakantie.

Anderhalf uur later stop ik om me 'n kop koffie te maken.