Roemenie 2015 deel 3

Theodorus auf reisen

opmerkingen of vragen? mail naar webmaster@Theodorus.nu

07-08-2015

Zo, Goedemorgen! Ik ga weer op pad en de bedoeling is om door het Apusenigebergte te rijden. Ergens bij 'n hotel probeer ik Theodorus te stallen. De eerste kilometers gaan al lekker maar dan zegt Truus dat ik kinks af moet en offroad moet navigeren. Het gaat van 'n gravelweggetje over in 'n karrespoor met geulen van bijna 'n halve meter. Lekker, maar niet heus. Als ik de bocht om kruip sta ik ineens oog in oog met 'n knol. Het beest gaat echt niet aan de kant voor mijn groene busje. Ik kan niet naar links en niet naar rechts. Ik stap uit en zie 'n boertje bezig. Hij laat de knol met kar voorzichtig achteruit lopen.

Ik bedank 'm en rij weer verder in de eerste versnelling. Soms moet ik eerst even denken hoe ik de komende gaten het beste kan ontwijken.

Uiteindelijk na zo'n 5 kilometer bereik ik weer 'n normale weg

Ik rij richting Cluj-Napoca. Deze weg heb ik al vaker gereden de afgelopen jaren. Eenmaal in de stad Cluj-Napoca word het erg druk. Ik kom maar langzaam vooruit. Blij dat ik uiteindelijk die stad met veel grauwe betonnen hoogbouw weer uit ben. Ik heb er voor vandaag eigenlijk al wel genoeg van maar bedenk me dan dat ik nog boodschappen moet doen. Toevallig dient zich in de verte een groot Lidl bord aan. Maar voordat ik uiteindelijk in de winkel ben heb ik wel weer 4 kilometer moeten om rijden. Affin, ik koop wat frisdrank, 'n paar flessen wijn (Demisec) Gehakt en wat spagettispul. Vanavond eet ik dus?... Ik pak alles netjes op de plek en ik vervolg de weg weer. Eerst weer 4 kilometer naar de doorgaande weg. Ik zie aan de rechterzijde van de weg een verwijzing naar Camping Eldorado. Daar ben ik al 'ns geweest. Ik besluit om er 'n eind aan te breien voor vandaag en ik sla rechts af de camping op. Parkeer Theodorus onder 'n beumken en draai de luifel uit. Stoel en tafel naar buiten. Koude Radler uit de koelkast. Voetjes op tafel. Relaxen!

Gereden vandaag: 97km.

Gereden totaal: 5140 km

Gem. verbruik: 1:9.0

Aan 't eind van de middag kwam er 'n oude Nederlandse Fiat Ducato camper het terrein op rijden. Achter 't stuur 'n jongeman. Even later raakten we aan de praat en hij kwam er bij zitten. Zijn vrouw en kinderen arriveren morgen op 't vliegveld van Cluj-Napoca en hij was in een ruk van huis naar hier gereden. Hij had 'n lifter meegemomen die ook naar Cluj-Napoca moest en hadden elkaar afgewisseld bij het rijden. We hebben samen maar 'n hapje gegeten in het restaurant. "Gewoon omdat 't kan"

Daana nog 'n tijd bij de bus gezeten. Hij had ook een groot zonnepanneel op 't dak van zijn 1997 Fiat liggen maar had 'n hele mooie laadregelaar waarop je duidelijk kon zien wat en hoeveel er geladen werd. Deze ga ik ook aanschaffen als ik thuis ben. Afgelopen nacht begon mijn omvormer vreselijk te piepen. Een signaal dat de accu's te leeg raken. wellicht is dat gekomen door het gebruik van de laptop.

08-08-2015

Ja, ja, Ik weet 't! Ik ben wat aan de late kant met 't updaten van m'n website.

Maar nu gaat 't beginnen!

Vanmorgen de wekker op 07.00 uur gezet want ik kan vanaf 08.00 uur Roemeense tijd betalen. Ben meteen maar naar de receptie gelopen want 07.00 uur is 08.00 uur Roemeense tijd. De man achter de balie was 'n beetje verbaasd waarom ik gisterenavond niet geweest was. Niet zanikken op de vrogge margen menneke!!

Ik heb nog even 'n kaart bij de knaap neer gelegd waar ik gisteren mee gegeten heb en ben op weg gegaan. Ik rij door het Apusener gebergte. Het word steeds mooier.

Ik had gisterenavond de camping op coördinaten op gezocht maar die klopten van geen kant. Ik kwam aan de verkeerde kant van 't dorp uit.

Maar tegen de middag arriveer ik dan toch op camping Turul in Remetea.

Een Nederlandse mevrouw die is aangesteld voor enkele maanden, laat me de camping en 't sanitair zien. Het zier er allemaal te mooi uit. Echt prachtig allemaal.

Ik doe vanmiddag de was en verder doe ik vooral helemaal niets . Kan ook niet anders want het is 40 graden onder m'n luifel. Ik drink en drink, en drink.

Gereden vandaag: 131 km.

Gereden totaal: 5267 km

Fillempie links.

Gisterenavond was ik wat aan het snuffelen in de track's van afgelopen jaren en ik mag wel zeggen dat ik 't grootste deel van Roemenië wel gezien heb. Blauw: 2013 Rood: 2014 Groen: 2015

09-08-2015

Vanmorgen heb ik 'n wandeling door 't dorp gemaakt en wat boodschappen gedaan in de dorpswinkel.

Vanmiddag kwamen mijn Belgische buren vragen of ik zin had om mee te gaan naar de grotten. Welke grotten? Dat wisten ze ook niet precies maar dat ze mooi zouden zijn wisten ze wel. De mevr. van de camping wilde ons wel brengen en halen.

Ik ga wel mee, en even later waren we op weg naar 'n plek ergens in de negorij. Geen toeristen, geen kramen met prullaria.

De prijs was wel wat aan de hoge kant dachten we. 15 Lei p.p.

Onderweg kwamen we nog langs deze meer dan 500 jaar oude boom. De oudste van Roemenië.

We kregen 'n tour door de grot met duidelijke uitleg in 't Roemeens. Het zag er allemaal erg imposant uit. De temperatuur was heerlijk. Op de camping onder de luifel was 't 37 graden en hier binnen, ik schat zon 13 a 15 graden.

Na de tour zijn we 'n stuk naar beneden gewandeld en hebben daar in 'n restaurantje wat gegeten en gedronken tot we weer opgehaald werden. Al weer 'n geslaagde dag gehad.

10-08-2015

Na afscheid genomen te hebben van het echtpaar uit Belgie ben ik op weg gegaan naar camping Port Arthur in Arad.

Onderwg was er de ene na de andere wegopbreking. Het schoot maar niet op. In het stadje Stei was er ook zo'n opstopping en aan de linker kant zag ik 'n grote brandweerkazerne. Ik de bus naar links gestuurd en aan de bewaker gevraagd of ik naar binnen mocht. Hij moest eerst overleggen met z'n baas.

Even later kwam er 'n knaap in uniform naar me toe en vroeg me wat mijn bedoeling was. Alle deuren gingen even later open en ik mocht foto's maken. Binnen niet want het was een militaire post. Alle brandweermensen waren ook militair. De commandant was volgens hun er nog een van de oude stempel en die wilde het niet hebben. Een aantal jaren geleden heb ik T-shirts laten mken met de naam van ons eigen brandwwerkorps er op.

"Brandweer Oude IJsselstreek post Silvolde" De laatste T-shirt heb ik vandaag geruild voor een blouse met emblemen.

De eerste deur die open ging was voor de ladderwagen uit '81. De tweede deur was voor de hagelnieuwe MAN TAS en de derde deur was voor de tankwagen want niet overal in de streek en al zeker niet in de hoger gelegen delen van de regio was voldoende water. Achter de andere deuren stonden voertuigen als ziekenwagen en andere kleine voertuigen. Hier hebben ze twee systemen van ziekenwagens. De normale ziekenwagens en de ziekenwagens van de brandweer.

Deze laatste werden vooral ingezet voor redding van mensen. De bemanning was speciaal getraind op ongevallen enz..

Uit handen van een van de brandweermensen kreeg ik 'n blouse met de door mij begeerde mouwemblemen.

Ik probeer nog een keer om binnen te komen. De mannen willen me dolgraag alles laten zien maar het is en blijft 'n militair object en hun commandant is er nog een van de oude stempel. Dus,..Ik neem afscheid en bedank de heren voor hun tijd en uitleg. Ze hebben nog een vraag aan mij. Hoe kom ik aan die militaire bus en wat doe ik er mee in Roemenie. Ik leg ze uit dat dit mijn kampeerauto is. Ze willen allemaal kijken. Ik neem ze me en een voor een gaan ze naar binnen en ik leg ze alles uit. Ze verbazen zich. Een bed, koelast en wat is dat? Dat? Dat is 'n televisie. Dat was toch wel heel bijzonder. we nemen afscheid.

en ik ga verder richting Port Arhur.

Truus stuurt me in Arad allerlei achteraf weggetjes in richting Port Arthur. Als ik volgens Truus op de plaats van bestemming moet zijn, zie ik alleen iets van 'n cafe. Ik ga er heen en vraag waar de camping is. Een Roemeen die op vakantie is zegt me in 't Duits dat er al lang geen camping meer is. Ik bestel voor € 0.89 een halve liter cola en ga bij 'm aan tafel zitten. Hij legt me uit dat de camping al lang verleden tijd is maar ik kan Theodorus met 'n gerust hart achter het cafe plaatsen en daar overnachten. dat doe ik dan ook maar. Gegeten heb ik onderweg al bij 'n pizzeria.

Het moet vroeger 'n park zijn geweest met huisjes. enkelen staan er nog. Sommigen bijna vergaan en 'n enkele nog bewoond. Het ziet er niet meer uit maar voor een nacht gaat 't. De hondenclub komt oefenen hier en de gehele tijd wandelen langs 't hekken twee meisjes heen en weer. Ze kijken de hele tijd, maar niet naar de honden. Als iedereen weer weg is gebeurt er wat ik verwacht had. De grietjes komen heel langzaam naar mij toe gelopen. Ik weet niet echt wat ze van plan zijn maar ik heb 'n vermoeden. Ik ga er niet op in en stuur ze weg. Ik pak weer 'n boek van Herman van Velzen en lees 'm uit.

Tegen half 11 ga ik alles weer inpakken en ga slapen.

11-08-2015

Vanmorgen om 07.00 uur begint m'n telefonische wekker lawaai te maken. Ik kruip uit m'n bedstee en zet 'n ketel water op 't vuur voor de koffie. Het is 'n heerlijk rustige nacht geweest en ik heb lekker geslapen. Ik berg alle spullen weer veilig op en vertrek weer. Vandaag gaan we weer naar "The Vineyard" in Spinus. De laatste camping in Roemenië.

Mijn wild kampeerplek lag aan rivier Mures. Aan de ander kan daarvan zag ik 'n ruine van 'n grote fabriek.

Snel wil ik Arad uit zijn en ga verder richting Spinus. Rond 11.00 uur kom ik aan op de voormalige camping. Ik zoek 'n weer 'n plekje.

Gereden vandaag: 157 km.

Gereden totaal: 5603 km.

Ik heb uitgerekend dat ik de afgelopen drie jaar alleen al in Roemenië zo'n 10.000 km. afgelegd hebt.

vanmiddag ben ik met een van de kinderen naar de dorpswinkel geweest om ijsjes te halen. Dit meisje komt al enkele jaren bij Ruth en Erwin en kan zich prima redden de Nederlandse taal.

18 ijsjes moesten we hebben. Eenmaal in de winkel hebben we 18 Cornetto's meegenomen. Ik moest 18 Lei afrekenen, dat is omgerekend € 4,04 Dat zijn andere prijzen dan in Nederland. Alle kinderen en ik zelf weer gelukkig. Nu ga ik pruimen plukken. Die zijn rijp want tijdens de korte wandeling naar de winkel heb ik er al 'n paar naar binnen gewerkt.

Ik heb de pruimen heel stiekem bij de pastoor uit de tuin gehaald. De bomen daar zaten zo vol met dat lekkers. Eenmaal weer bij de bus dacht ik. Twee kilo eet ik zo niet een twee drie op. Ik kook ze en maak ze in porties en stop ze in de diepvries. (Heb ik ook in m'n bussie) Dan kan ik nog 'ns wat pakken als toetje.

Vanavond komt Ruth me de sleutel van het hoofdgebouw brengen zodat ik me kan gaan douchen straks. Het Roemeense geld dat ik nog over heb, zo'n 300 Lei leg ik op tafel met 'n briefje. Laten ze er nog maat wat ijsjes voor kopen voor de kids. Ik ga er voor vandaag 'n eind aan breien. Morgen vertrek ik weer richting Hongarije.

12-08-2015

Mijn vakantie loopt weer op 'n eindje. Vanmorgen rond kwart over acht Roemeense tijd ben ik weer vertrokken van uit Spinus. Ik ga weer richting Hongaarse grens richting Camping Kis Duna.

Ik ga de grens over en volg de borden richting Budapest. Even later parkeer ik Theodorus en ga 'n kop koffie zetten.

Dan kom ik in Budapest. Vreselijk druk. Stoplicht na stoplicht. Na vijf seconden groen is het weer rood.

Vlak bij de camping ga ik nog even tanken en als ik weg rij hoor ik 'n vreemd brommend geluid. Ik denk dat er iets is met de uitlaat. Als ik even later aankom bij de camping en ik onder de bus kruip zie ik 't al. Een scheur in de uitlaat voor de demper. Ships! Dat mij dat nou weer moet overkomen. Hoe lossen we dit nou weer op?

De scheur maak ik dicht met een stuk blik van 'n Radler blikje en de demper word hoog gehouden door 'n sjorband.

Het moet nog zo'n 1000 kilometer blijven zitten.

Voor vandaag heb ik 't weer gezien. Ik ga eten in het restaurant van de camping.

Gereden vandaag: 483 km.

Gereden totaal: 6086 km.

13-08-2015

Ben vanmorgen vrij vroeg vertrokken en eigenlijk ging het kort na het vertrek al weer mis met de uitlaat. Ik kon in Hongarije om deze tijd nog geen garage vinden die open was dus ben maar door gereden tot in Oostenrijk. Toen 't geraas me echt te gek begon te worden ben ik van de snelweg afgegaan om 'n garage te zoeken. De eerste 'n BMW garage had absoluut geen zin in een noodreparatie. Toen ik het vroeg aan de baas was ik nog niet eens uitgesproken of hij zei al probeer 't maar regens anders dit doen wij niet. Ik heb 'm erg vriendelijk bedankt voor z'n gastvrijheid en ben van gif gewoon door zijn "werkstadt" gereden en heb de bus daar gedraaid.

De volgende poging was 'n dorp verder op. De (sl)Opeldealer had zeker wel tijd en wilde mij ook graag uit de problemen helpen maar ik moest wel even geduld hebben want de lopende zaken wilde hij eerst af maken. Maar voor de middag zou het allemaal klaar zijn. Ik weer blij en heb eerst maar weer 'n kop koffie gezet. Daarna een van de boeken van Herman van Velzen uitgelezen. Over deze schrijver. Ik heb altijd 'n hele serie boeken van hem mee op vakantie. Het zijn geweldige boeken geschreven in het dialekt. Heerlijk voor 'n verloren uurtje.

Dan ben ik aan de beurt. Een monteur komt de bus halen. Hij stapt in en wil 'm starten. Ik wacht buiten de bus en als het wat lang duurt voor hij het ding aan 't lopen heeft, loop ik er heen. Hij weet niet hoe hij moet starten. Ik doe 't 'm voor. Later in de garage op de brug het zelfde verhaal. Hoe krijg'ik 'm uit?

Met 'n half uur was 't bekeken en kon ik na dat ik € 88.80 had betaald weer verder. Ik ga verder in de richting van Wenen. Vlak voor Wenen waren ze met de weg bezig en opeen zit ik op de verkeerde weg. Verdorie. Het gaat langzamerhand ook verkeerd met m'n koppeling. Het pedaal blijft helemaal onder in staan. Op eens zegt de bus ik ga niet meer koppelen en ik kan 'm nog mooi ergens aan de kant zetten om SOS International te bellen.

De jongeman van SOS International vraagt me 't ei uit m'n kont. Dan vraagt hij waar ik sta en ik vertel 'm dat. Oh, zegt hij. U bent in Wi en, Huh, watte? Waar ben ik?

In Wi en zegt hij. Ik vraag 'm waar dat is en hij zegt dat dat ergens in Oostenrijk moet zijn. Ik zeg 'm dat ik niet in Wi en ben maar in WIEN! Wat is dat dan? vraagt hij. Ik vraag 'm hoe hij aan deze job is gekomen. Als je niet eens weet wat Wien is moet je toch zeker niet op zo'n plek zitten denk ik. Maar goed,.. een half uur later komt er 'n mannetje in 'n soort van service wagen en bekijkt de boel. Ik moet achter 'm aan rijden want hier om de hoek is de juiste garage voor Theodorus.

Even later sta ik met Theodorus in de garage van MC Wien. Een op Mercedes en Smart gespecialiseerde vakgarage. Ze onderzoeken het probleem en komen er al snel achter dat het de onderste koppeling cilinder betreft. Eerst de kosten afgesproken en ze hebben het onderdeel besteld. Waarschijnlijk leveren ze het morgenvroeg om 09.30 uur af en dan ben je 'n uurtje later weer op weg. Mooi! Geregeld.

Maar,.. waar slaap ik vannacht? Oh,..da's geen probleem. Je krijgt een 24 uur parkeerkaart en zet d bus op straat. Daar kun je rustig overnachten. Hier op de hoek zit 'n goed en goedkoop restaurant en een straat verder is de winkelstraat.

Ik ga de buurt verkennen en ook 'n wijn drinken bij mijn burem het cafe "Zum Jimmie" al waar ik vanaf 17.00 uur ook terrecht kan voor m'n eten.

Gereden vandaag: 117 km.

Gereden totaal: 6204 km.

14-08-2015

Vannorgen word ik vroeg wakker. Wenen begint volgens mij te leven om 06.00 uur. Ik schuif 't gordijntje op zij en kijk hoe de wereld er uit ziet. Ik kruip uit m'n bedstee en ga koeffie zetten. Gooi de deur open en 'n heerlijk fris windje komt de bus in. Heerlijk en er komt er ook een van mijzelf. Ook heerlijk!Zo rond acht uur komt er 'n bestelwagentje aan bij de garage en even later komtde monteur naar me toegerend en verteld dat de bus de garage in kan. Hemeltje! Ik moet alles nog opruimen en vast zetten. Even later knort de bus zonder koppeling de garage binnen.

Een garagekrik gaat er onder, het wiel er af en opeens liggen er twee monteurs onder de bus. ik wandel 'n beetje door de garage en als ik bij de openstaande achterdeur kom zie ik daar 'n grietje van begin twintig in 'n veel te klein en te strak pakje op 't grasveld met rek en strek oefeningen bezig. Ik had daar niet als monteur moeten werken want dan was er van werken weinig meer terrecht gekomen.

Kwart voor tien zijn de heren monteurs klaar en rijden de bus weer richting de deur. ik ga naar kantoor om af te rekenen. We hadden € 300,- afgesproken en dat kwam hij ook na. Ik rij Theodorus de garage weer uit en ik ga weer op weg. Gelukkig!

Ik tuf door Wenen en ben blij als ik weer op de snelweg zit. De cruisecontrol gaat er weer op en ik hang lekker op 't stuur.

Op 'n paar wegwerkzaamheden na is er niets aan de hand en ik arriveer tegen 17.00 uur bij Camping Nürnberg. Een dure camping want ik moet € 27,- betalen.

Als ik wil beginnen aan het uploaden van deze website begint 't te donderen en niet veel later begint 't gelukkig te regenen. Het koelt gelukkig wat af.

Gereden vandaag: 494 km.

Gereden totaal: 6697 km.

De nieuwe pomp.

15-08-2015

Vanmorgen was ik om zes uur m'n bedstee al uit. Na de gebruikelijke ochtend rituelen heb ik de boel weer ingepakt en ben richting uitgang van de camping gereden. Om 07.00 uur precies ging de slagboom open. Ik ga op weg naar huis. De laatste 548 kilometer en dan ben ik weer thuis. Het weer is al anders dan ik gewend ben. Het was vanmorgen fris. Er is vandaag niets bijzonders voorgevallen en kom in de middag weer thuis. Einde van een mooie vakantie. Het eigenlijke doel, Transnistrië heb ik niet gehaald door omstandigheden.

Roemenië is en blijft toch een van de mooiste, veiligste en verassende landen van Europa. Alle vooroordelen die de mensen hebben over dit waanzinnig mooie land kunnen meteen de prullebak in.

Gereden vandaag: 548 km.

Gereden totaal: 7245 km.

Brandstof verbruik: 786.99 liter

Brandstofkosten: € 937.93

Gem. verbruik: 1:9.20

Ik schreef het al eerder maar vlak voor de vakantie heb ik 'n GPS tracker aangeschaft bij de firma Nedsoft. Het is 'n pre-paid systeem en zou de gereden route 'n jaar lang bewaren. Da's mooi dacht ik. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Eenmaal onderweg kwamen er meteen vragen. Ik zag alleen de route van die dag. De gereden routes van de dagen er voor bleven weg. Raar, dacht ik en liet de laptop enkele uren aanstaan omdat ik dacht dat het laden tijd in beslag zou nemen. Helaas, het is niet gelukt om meer dan drie routes te laden. Ik heb meerdere keren een begindatum en 'n einddatum ingevoerd maar het werkte gewoon weg niet.

Het ziet er allemaal erg gelikt uit en het bedrijf is ook wel coulant naar de klant maar als 'n systeem niet naar behoren werkt zou 't eigenlijk niet op de markt moeten komen. Dit systeem stuur ik terug.

Ik zal op zoek moeten naar 'n systeem dat WEL werkt.

Het eten is er lekker en goedkoop. Ik neem er nog maar 'n glas wijn bij. Heerlijk!