Roemenie 2015 deel 2

Theodorus auf reisen

opmerkingen of vragen? mail naar webmaster@Theodorus.nu

30-07-2015

Vanmorgen het weer lekker kalm aan gedaan en uitgebreid ontbeten met 't stel.

We nemen afscheid en ik stuur Theodorus weer richting het riviertje. Ik ga de Transfagarasan rijden en het plan is om boven te blijven staan en daar te overnachten.

Alles liep lekker tot er iemand me liet stoppen. Er werd 'n commercial opgenomen voor de nieuwe VW Passat door 'n Nederlands bedrijf. ’N uurtje later arriveer ik bij camping De Oude wilg in Carta.

Na contact met One.com, de hosting maatschappij bleek dat ik de site in stukjes zou moeten hakken.

De vakantie opsplitsen in meerdere delen. Ene M.... wilde dit wel voor me regelen. Wat blijkt,..

Ze heeft inderdaad wat geregeld maar niet ten goede. Foto’s stonden verkeerd. Deel 1 was vanaf het begin blanco. Erg slecht en ik besluit om per direct met de site te stoppen. Het kost teveel tijd om de gemaakte veranderingen te herstellen. Tevens was de shortcut die op de aanzichtkaart vermeld stond ook weg. De ontvangers van de kaart konden mij dus ook niet meer volgen. Helaas.

M’n buurvrouw, uit Berlijn komt vragen of ’n toetje wil hebben. Ze heeft nl. de Maribellen die hier op de grond liggen gekookt tot pap. Nou,..laat maar even proeven dan. Jakkes, wat zuur. Even later komt ze zich verontschuldigen, ze had de suiker vergeten. Later op de avond heb ik er nog wat suiker bij gedaan en nog even gekookt en het was werkelijk verrukkelijk!

Mijn website theodorus.nu was zo traag dat werken met de site eigenlijk onmogelijk was geworden.

31-07-2015

Het begon vanmorgen al niet best. Ik hoorde tikken op ’t dak. Dat betekend regen. Ships! Vannacht had ik m’n dekbed ook al opgezocht want het was koud. Nou,.. we zien wel vandaag.

Ik deed de deur open en kreeg kippenvel. Het was erg fris om 08.00 uur. Ontbijt is dus binnen. Het blijft slecht weer. De was die ik gisteren aan de luifel had gehangen om te drogen was nog steeds drijfnat. Het blijft de gehele morgen plenzen en blijf lekker in de bus. Ik kijk ’n aflevering van Tatort. In de middag is het opeens droog en ’n zonnetje laat zich zien. Snel ’n lange broek aan getrokken en ik wandel Carta in. Bij de ruïne van het klooster ontmoet ik m’n Duitse buurtjes. We maken even snel ’n praatje. Ik drink me daar ’n heerlijk koude Radler en wandel het kleine museum in. Het is potdorie ook weer warm geworden en heb al spijt dat ik ’n lange broek aangetrokken heb. Tijdens de terug wandeling door het dorp doe ik nog even wat inkopen. Een fles Cola en ’n worst. Nadien blijkt dat het stinkworst is want de koelkast stinkt. Bijtijds de koffer in. Tot morgen dan maar weer!

Net toen ik dit verslag afsluiten wilde hoorde ik 'n wel heel erg bekend motor geluid. Er komt waarempel 'n 508 het terrein op gereden in 'n UPS uitvoering. Geweldig! Even later komt m'n Duitse buurvrouw met een pannetje gekookte Maribellen die hier zomaar aan de boom hangen. Heerlijk

01-08-2015

Vandaag is m’n moeder en m’n kleine grote vriend Tim jarig.

Ik word vanmorgen uitgenodigd door m’n Duitse buurvrouw om te komen frühstücken. Want alleen is het toch niet gezellig. Na het gezellig samen zijn ga ik m’n spullen pakken en ga ik betalen. Wat me opvalt is dat een camping, gerund door Nederlanders goedkoper is dan ’n camping gerund door Roemenen. Ik rij richting Bacau op weg naar Camping Trotus Valley. Deze Nederlandse Roemeen heeft een camperspeciaalzaak en achter de zaak runt hij ’n camping. Alle zier er netjes en verzorgd uit. Ik zoek ’n plek en ga eerst beginnen aan de boomstam, want zo noem ik het lekkers wat ik onderweg gekocht hebt voor 10 Lei. Het is erg veel jammie, jammie.

Ik blijk ’n email ontvangen te hebben van de host van m’n website en daar in staat dat ze maandag contact met me opnemen. Ik heb een niet zo heel erg vriendelijke mail terug gestuurd.

Mijn Miele heeft z’n werk ook gedaan en de was hink al weer an d’n droad.

Gereden in totaal: 4390 km.

02-08-2015

Vannacht slecht geslapen want er was ’n discotheek erg dicht in de buurt. Vreselijk veel lawaai. Vanmorgen was ik vroeg uit de veren voor ’n zondag. 07.00 uur. Koffie zetten, cracker eten. Alles weer op de plek leggen en klaar ben ik weer om te vertrekken richting Vasskert camping. Ik volg de borden richting Bicaz. Wellicht kom ik nog door de bekende “kloof van Bicaz”. Het was sowieso ’n mooie weg en opeens zag ik aan de rechterzijde ’n soort van kloof. Niet bijzonder spectaculair maar wel leuk genoeg om effe te stoppen om ’n foto te maken. Ik rij weer verder en opeens zie pas echt wat de kloof van Bicaz is. Een erg smalle kloof waar men ’n weg door heen heeft aangelegd. Overweldigend zo mooi! Hier heb ik TheoDorus natuurlijk aan de kant gezet om wat foto’s te maken. Ik heb de grote pech dat het vandaag zondag is. In het weekend gaan heel veel Roemenen er op uit.

Heel stiekem dacht ik dat het dit was. Niet erg spectaculair.

Even later zag ik heel wat anders. Wel spectaculair.

Ze hebben hier in Roemenië bijzondere verkeersborden. Kijk 'ns naar de twee bulten.

Het is me gelukt om voor TheoDorus ’n plekkie te vinden. Ik ga weer verder over deze kronkel weg naar boven met venijnige haarspeldbochten. Dan,…zie ik m’n tweede ongeval. Precies in ’n haarspeldbocht waar ik naar boven moet hebben zich een Golf 5 en ’n Mercedes ML zich te pakken gehad. Bij beide voertuigen zijn alle airbags er uit en het verkeer word meteen achter mij stop gezet. Wat ’n mazzel heb ik weer. Twintig minuten later komt er ’n politieauto met blauwlicht me tegemoet rijden.

Ik krijg weer knippersignalen van tegemoetkomende auto’s. Ik verminder snelheid tot iets onder de vijftig en na ’n paar kilometer zie ik inderdaad ’n politieauto met camera langs de weg staan.

Iets voor 13.00 uur kom ik aan bij Vasskert Camping. Ik ben bij het receptiehuisje en m’n telefoon vangt meteen het Wifisignaal op. Ik mag ’n mooie plek uitzoeken en al snel ben ik weer gesetteld.

Gereden vandaag: 222 km.

Gereden totaal: 4612 km.

Heb ik net ’t avondeten achter de kiezen als er ’n Roemeense mevrouw met een schaal eten. Een worst en ’n stuk kipfilet gebraden op de barbecue. Ook heeft ze ’n beker Palinka mee genomen. Palinka word door elke Roemeen zelf gestookt thuis. En kan oplopen tot boven de 52%. Alles boven de 50% brand als je er ’n lucifer bij houd. Wat dacht je wat ik gedaan heb? Tuurlijk! Het brand als ’n fakkel. Ik maak er vanavond als ’t donker is ’n filmpje van.

Leuk huisje!

03-08-2015

Vannacht heb ik superslecht geslapen. Ontzettende buikpijn. Om 06.00 uur ben ik van narigheid maar opgestaan, Ik voelde me ontzettend beroerd. Zou ’t van ’t eten komen wat ik gisteren gekregen heb van het Roemeense gezin? Ik weet ’t niet. Iets over acht Roemeense tijd ben ik weggereden van Vasskert camping. Een van de twee best verzorgde campings in Roemenië. De buikpijn bleef met vlagen terugkomen. Bij de eerste koffiestop gelijk maar twee Paracetamol naar binnen gewerkt. Daar na ging het beter. Daarbij komen nog twee mankementen. Mijn rechter knie begint na ’n poosje gasgeven weer op te spelen en mijn unindentified stabbing headache laat ook weer van zich voelen bij tijd en wijle. Maar verder gaat alles goed hoor!

Ik ben onderweg naar een slecht bereikbare camping. Camping Babou Maramures. En langzaam bereik ik de provincie Maramures. Het is genieten om er door heen te tuffen en op de mooiste plekjes even tijd maken voor 'n kopje koffie.

Ik tuf met 'n slakkegang verder door kleine dorpjes met de traat vol paarde stront. Als daar doorheen rijd hoor je 't uit elkaar spatten. Opeens zegt Truus. Sla links af en navigeer offroad. Aha! Het feest gaat beginnen. De camping is nl. niet toegankelijk voor voertuigen langer dan vijf meter. Laat Theodorus nou net effe iets langer zijn. Het begint met 'n graffelweggetje dat overgaat in 'n weggetje met grote keien. Dat gaat 't omhoog en het word als maar smaller. De takken slaan me tegen de bus en in m'n gezicht. Dan is er geen weg meer maar 'n hele diepe greppel. Een boer komt naar buiten en gebaart me maar terug te rijden. Leuk, verkeerd gereden. Ik zie Theodorus achteruit het smalle pad af te krijgen en sla uiteindelijk na twee keer vragen " Undu Babou?" het juiste paadje in. Uiteindelijk kom in in de eerste versnelling aan bij de camping met uitzicht op de Oekrianse bergen.

Ik blijf hier twee dagen.

Ik heb 'n mail ontvangen van One.com, mijn website host. Ze willen m'n website herstellen. Prachtig. 'N uur later ben ik druk in de weer om alles te uploaden. Het lukt wonderwel en na dit verhaal is alles weer compleet. Ik ben weer blij. Zelfs de shortcut "tinyurl.com/Dorusopvakantie" werkt ook weer.

Gereden vandaag: 242 km.

Gereden totaal: 4854 km.

Vanmorgen reed ik langs het wijngoed Liliac en dacht spontaan ik ga daar 'n karton met wijn kopen. Zo gezegd, zo gedaan en ik kom daar in 'n kantoortje en ze kijken me aan of buitenaards ben, Kartons hebben ze niet. flessen wel. Ik kan er wel wat kopen. De prijzen beginnen bij € 10,- Zoho,.. Doe mij er dan maar een!

De camping begint langzaam maar zeker vol te lopen. Naast me komen 'n ouder echtpaar uit Frankfurt met 'n tent staan. Als de twee alles hebben staan en ingepakt vraag ik of ze zin hebben in 'n kop koffie. Nou,.. daar hadden ze zeker wel zin in.

Vanmorgen was ik om 06.30 uur al op de been. Het ziet er naar uit dat 't vandaag weer 'n mooie dag gaat worden. Het gezin naast me is al druk bezig met het pakken van de caravan. Ik vraag me nog af hoe ze de combinatie boven hebben gekregen.Het was'n middelgrote Tabbert caravan met 'n VW T5 ervoor. Niet eens 'n T5 Synchro maar 'n gewone. Als ik even later in het "washok" met de vader aan de praat kom, verteld hij het verhaal. Bij toeval waren ze achter het adres van deze camping gekomen en hadden nog wel via email kontakt gehad maar door 'n misverstand zijn ze toch naar hier gekomen. Het laatste stuk hebben ze 'm moeten slepen. De T5 kon 't niet meer aan. Een boer uit de buurt moest via 'n ander zandpad met z'n tractor komen om 'm de laatste 200 meter naar boven te slepen. Een spectakel moet dat geweest zijn. Aan het begin van het pad zou eigenlijk 'n bordje moeten staan met de tekst, NOT SUITEBLE FOR CARAVANS.

Wat ga ik vandaag allemaal doen? Nou, meerdere wasjes doen. En ik wil nog even naar het dorpje beneden lopen.

De Duitse buurman aan de andere kant heeft wat vragen over Roemenië en vraagt er bij te komen zitten. Ze hebben de koffie klaar. Prima, ik neem m'n kaarten mee. Na 't ontbijt gaan de buren op pad. En ik begin aan de eerste was. T-shirts. Als ik even later terug kom lijkt 't wel alsof de hele camping leeg loopt. Iedereen gaat er op uit. Dat betekend dat het lekker rustig is zometeen. Heerlijk! Tegen de middag is de was droog en opgeruimd en ik ga verder met de boeken van Frans Roes. Niet die Frans Roes van school! Nee, ik bedoel die schrijver uit Gaanderen bekend onder Herman van Velzen.

04-08-2015

Zo, de was is gedaan en met 35 graden ook al droog. Het boek is half uit. Ik gun mezelf 'n heerlijke Ciuc Radler. Effe genieten van de rust.

Aan het einde van de middag zit ik nog wat te lezen als ik iemand zie zwaaien naar mij. Ik kijk over m'n bril heen en inderdaad, er zwaait echt iemand naar mij. Het blijkt het Duitse stel te zijn waarmee ik ben uit wezen eten in Braila. Gezellig! Ze komen 'n borrel drinken vanavond.

De zon gaat zakken boven de Oekrainse bergen. Ik ga 'n borrel drinken. Tot morgen!

05-08-2015

Ik brande om 07.00 uur m'n nest al uit.

Het was gisterenavond best even gezellig met m'n Duitse gasten.

Buiten was 't al, euh... laten we maar zeggen blote pensen weer. Eerst effe koffie water op 't vuur want 'n dag beginnen zonder koffie gaat niet. M'n Duitse vrienden slapen nog. (hun roes uit.) M'n andere Duitse buren zijn al wel op. Ik begin met het inpakken van de zooi. Als ik dat zover ingepakt hebt ga ik betalen. 65 Lei moet ik afrekenen voor twee nachten. Da's niet veel. In Braila was 't 170 Lei. Het was gisterenavond best even gezellig met m'n Duitse gasten. Ik zou vanmorgen nog afscheid van ze nemen maar ze sliepen nog.

Ik gooi 'n briefje met 'n vriendelijke tekst in het Duits door een openstaande achterklep van de T5 van m'n Duitse vrienden.

Hallo ihr schlafsacken, Ich wünsche euch einen schöne feriën und kommt gut nach hause. Vielleicht sehen wir uns irgendwo irgendwann wieder.

Ik heb nog wel gehoord dat zij er wakker van geworden is. Toen ik op weg ging, zag ik 'n hand zwaaien van achter het gordijn.

Links de kerk van Breb waar ze gisterenmorgen met de wandschilderingen in de kerk aan het restaureren waren. Het was weer leuk om even bij camping Babou aan te zijn geweest. Ik ga verder door mooie landschappen op weg naar Nirres.

De eerste 30 km. had ik last van wegwerkzaamheden. De EU had blijkbaar weer wat geld beschikbaar gesteld.

Dan zie ik 'n verwijzing naar Camping "Het Zwaluwnest" en even later arriveer ik bij de camping. Ik word uiterst vriendelijk ontvangen door de vrouw des huizen en ik mag 'n plaats uitzoeken. Ik heb de gehele camping voor mij alleen. Even later komt de heer des huizes ook even kennis maken en als ik vraag of er 'n restaurant in 't dorp is zegt hij dat zijn vrouw kookt wat ik wil eten. We spreken af dat om 19.00 uur het eten klaar is.

Er komen nog wat gasten. Duitsers. De campingeigenaar geeft 'n drankje uit en ik moet er bij komen zitten. Da's gezellig. Terwijl we gezellig zitten te keuvelen, de eigenaar van de camping spreekt geen Duits moet ik alles vertalen van het Duits naar het nederlands want dat spreekt hij redelijk, hoort hij 'n auto en springt op uit z'n stoel. Nieuwe gasten zegt hij. Even later roept hij mij. Jij vragen waar vandaan komen. Ze blijken uit Frankrijk te komen en hebben 'n auto gehuurd in Boekarest.

Gereden vandaag: 189 km.

Gereden totaal: 5043 km.

En dan is 't eten klaar. Ik mag plaats nemen in het gastenverblijf. De vrouw des huizes dient mijn eten op. Wat komt er op tafel? Een schaal met sallade. Een schaal met frites en 'n stuk tuut waar ik 't vel nog vanaf moet plukken. Daar heb ik 't eigenlijk niet zo op. Daarna komt er 'n toetje. En natuurlijk niet te vergeten de wijn. En ik had al wat glazen achter de kiezen.

06-08-2015

Vannacht werd ik opeens wakker van lichtschijnsel over de camping. Ik kroop m'n bed uit en keek wat er aan de hand was. We kregen nieuwe gasten op de camping en ik zag dat er ook al 'n camper bijgekomen was. Nu stond er 'n VW T4 pritsche. Ik kon niet zien waar ze vandaag kwamen. Vanmorgen zag ik dat wel. De camper was van 'n Roemeens echtpaar en de T4 Pritsche was van 'n jong stel uit Nederland. De bus zag er niet uit.

Opeens kwam de eigenaar van de camping en z'n vrouw bij me en ik moest even mee komen naar 't gastenverblijf. De Duitse buurvrouw was vandaag jarig en ze wilden haar verassen met 'n taart en met bloemen. Of ik mee wilde doen. Waarom niet, als jullie dat leuk vinden doe ik mee.

Met ons allen naar de jarige job. Mevrouw is 66 jaar geworden. Om 09.00 uur zat ik al aan de taart. De Nederlander van de T4 kwam ook even. Hij bleek docent Mens & Maatschappij te zijn.

Helaas was z'n contract niet verlengd dus hij was werkzoekende. Ik snapte meteen waarom dat contract niet verlengd is. Hij zag er gewoon niet uit.

Hij vertelde dat ze vannacht om half twee pas hier op de camping waren. We hebben 'n tijdje met ons allen in 't gastenverblijf gezeten om de taart op te peuzelen.

Het is te warm om wat actiefs te gaan doen dus ik ga me bekommeren om de route van morgen en overmorgen. Ik besluit om het Apusenigebergte in te gaan. Bij Lucul (meer) Fantanele moet ergens 'n plek zijn om te kunnen overnachten. De dag er op rij ik langs 't meer en hoop dan weer aan te komen in Spinus. Daarna zie we wel weer verder.

Het Nederlandse grietje wat ook in de oude T4 mee is, komt bij me praten. Een leuke vrolijke meid. Ze lijkt me ietwat aan de jonge kant voor de heer die met haar is.

Ze komen van uit de Oekraine en zijn via moldavie naar hier gekomen. Het is nu 13.00 uur Nederlandse tijd geweest en ze gaan zometeen op weg naar Slowakije. Dit lijkt me toch iets te veel van het goede. Het meiske vertelde dat 't volgens de StoStom maar zes uur rijden was. Hij zoveel mogelijk kilometers maken per dag.

Vanmiddag was er paniek in de tent, of wel op de camping. Er kwam 'n paard op z'n gemak de camping op lopen. De vrouw des huizen was al naar haar man aan 't roepen maar die was in geen velden of wegen te zien. Het beest deed geen pier kwaad maar het moest en zou weg van de camping. En zelf durfde ze het niet. Ik heb 't paard bij het halster gepakt en ben er mee naar de weg gelopen. Heel in de verte zag ik al iemand naar me toe rennen. Dat was boer.

Hierboven zie je m'n hulpje als ik m'n website aan 't updaten ben.

Rond 18.00 uur begint 't wat te waaien. Het gaat langzamerhand steeds harder waaien en dan begint 't ook nog te rommelen in de lucht. Ik besluit m'n spulletjes op te ruimen en de luifel in te draaien. Als ik dat goed en wel voor elkaar heb voel ik de eerste druppeltjes al. Niet lang daar na komt 't met bakken uit de lucht vallen.