Meivakantie 2014

Theodorus auf reisen

opmerkingen? mail naar webmaster@Theodorus.nu

Om 05.00 uur vanmorgen heb ik Theodorus aangeslingerd. We gaan naar Denemarken. Tot vlak voor Hamburg hebben we alleen maar regen gehad. Daarna begon de zon te schijnen.

We zijn aangekomen bij Skarrev camping.

Ik heb een plekje aan het Aabenraa fjord gevonden.

De volgende ochtend, na de koffie en 'n broodje van ten Have uut Zillewold heb ik Theodorus aan het werk gezet. We gaan verder richting Silkeborg.

Helaas had ik vergeten om op mijn Navi aan te vinken "snelwegen vermijden" Om 10.30 arriveerden we al op Silkeborg camping en mochten we 'n plek uitzoeken.

Na 't eten hebben we nog 'n stevige wandeling gemaakt door de omgeving en natuurlijk langs 't strand.

Vanmiddag hebben we de fiets gepakt en zijn naar het Silkeborgmuseum gefietst. In dit museum kun je het veenlijk van de Tollund man bekijken.

Ruim 2500 jaar oud en nog zo'n gaaf snuutje!

We hebben de stad verkend.

Al enkele jaren neem ik m'n moeder in de Meivakantie 'n weekje mee. Deze vakantie gaan we 'n rondje Denemarken doen.

En 's avonds het veengebied achter de camping.

Het is al weer de derde dag van onze vakantie.

We gaan vandaag naar Verderso Klit camping. (rare naam hoor) Een korte rit van zo'n 110 km.

Toen ik de bus rond 11.00 uur eenmaal op z'n plaats had staan zijn we op zoek gegaan naar het strand.

Het (12 mtr. hoog) baken op onderstaande foto is er een van de vier die nog over zijn. Deze zijn rond 1880 langs de kust van Jutland geplaatst om te dienen als baken voor de vissers op zee.

Het was even klimmen naar de duintop maar daar is ie dan, de zee! Ook dit strand was 'n onderdeel van de 2685 kilometer lange "Atlantik wall" in de tweede wereld oorlog.

Op weg terug naar de camping zagen we nog 'n zeemijn in de tuin van een vakantiehuisje liggen.

Na 't avondeten dachten we naar een naburige plaats te moeten fietsen. Die naburige plaats bleek een enorm groot park van vakantiewoningen te zijn.We hebben vandaag in ieder geval weer genoeg lichaamsbeweging gehad.

Vanavond ging het stevig waaien en de lucht betrok. We denken dat het gaat regenen. De luifel uit voorzorg maar ingedraaid. Volgens ons is het mooie weer over.

Op de vierde dag scheen 't zonnetje er 's morgens vroeg al vrolijk op los. Vandaag gaan we naar het (schier) eiland camping. Rømø.

Maar eerst bezoeken we de oudste stad van heel Scandinavië. Ribe.

Die kerktoren kun je vast wel beklimmen. En ja hoor,..even later beklimmen we de 240 treden.

We zoeken Theodorus weer op om verder te gaan naar Rømø

De weg naar de camping ging naar rechts. Ik ging recht door en de weg ging over in strand. De eerste paar meter moest ik het gas er op houden maar later was het strand goed te berijden.

Nadat we Theodorus 'n mooie plek hadden gegeven op de naburige camping zijn we 's avonds nog even terug gewandeld naar 't strand en troffen we een Duitser die z'n MB 409 vlak bij het water geparkeerd had.

Dag 5 alweer!!

We gaan vanmorgen ontbijten met Theodorus op 't strand.

M'n navi laat zien dat we bijna natte voeten krijgen.

Even later rijden we weer op de dijk het schiereiland af richting Esbjerg.

Net over de grens met Duitsland (Ladelund) hebben we even boodschappen gedaan.

We komen aan bij de laatste camping van deze vakantie. Camping Kreidsee in Hemmoor.

Een camping voor duikers en vissers.

Vlak voor het inchecken had ik in de struiken iets zien staan wat eigenlijk meteen m'n aandacht trok. Vanavond als we de buurt gaan verkennen ga ik hier foto's van maken.

Na het eten gaan we, zoals gewoonlijk de buurt verkennen. Er is op het terrein voor de camping een circus neergestreken. "Circus Europa"

'ns kijken of we nog familie tegen komen.

Maar dan ontwaar ik tussen de struiken 'n vergeten 409

Hij moet hier al wel enige tijd staan gezien z'n staat. Wat is het toch jammer dat hij hier staat te verpieteren.

Einde van de Meivakantie 2014.