Meivakantie 2013

Theodorus auf reisen

opmerkingen? mail naar webmaster@Theodorus.nu

Eind april, begin mei heb ik weer een week verplicht vakantie. Hè wat vervelend toch!

Ik heb geen zin om thuis te blijven dus gaan we er op uit. En wel naar Rügen het grootste eiland van Duitsland.

Dag1:

Rijden we zo'n 600 km. naar Dierhagen. 'n kleine 35 km. boven Rostock. We slapen op camping Ostseecamp Dierhagen.

Dag 2:

Rijden we door het National park Vorpommeren om in Stralsund uit te komen. Hier gaan we het eiland Rügen op en we rijden richting Prora. In 1935 gaf Adolf H. de opdracht om in Prora een uit de kluitengewassen badhotel te laten bouwen.

Toen de oorlogsindustrie al het geld op slokte kwam dit project stil te liggen.

We rijden verder richting Sassnitz naar het national park Jasmund. Aan de rand hiervan is onze camping voor vandaag.

Dag drie:

volgen we de L30 langs de kust richting Putgarten om uiteindelijk bij Stahlbrode weer van het eiland af te gaan.

We volgen de B96a richting Greifswald. Na Greifswald gaat de weg L26 heten en gaat richting Kemnitz. Van hier uit is het niet ver

meer naar Loissin. Hier zoeken we weer 'n camping op.

Dag 4:

Vandaag rijden we richting Wolgast. De afstand die we vandaag rijden is nog geen 50 km.

We gaan de mooie brug bij Wolgast over en worden welkom geheten op het eiland Usedom.

De bedoeling is om vandaag naar de markt in het Poolse Swinoujscie te gaan. Jaren geleden was ik hier en we konden via 'n voetgangers grens overgang naar Polen.

De grensovergang in 2001

Deze avond slapen we op canping "Am strand" in ückeritz.

Dag 5:

Vandaag rijden we terug richting Wolgast en volgen de B11 richting autobahn A20 richting Wismar.

We gaan de B208, B106, op richting Niendorf al waar we vannacht op de gelijknamige camping aan de Wismarbucht overnachten.

Dag 6:

De laatste dag rijden we weer naar huis.

Laten we beginnen!

Dag: 1

Zaterdag 27-04-2013

Hallo Leute!!

Vanochtend zijn we om iets over vijf vertrokken. Een voorspoedige rit gehad en het weer werd als maar mooier en mooier.

Tijdens 'n pauze op 'n raststätte langs de Autobahn kwam een oudere heer bij de bus gelopen en vroeg me van alles over onze camper.

Hij had vroeger in z'n jonge jaren als sanitäter ook in zo'n bus gereden.

Na enkele korte pauzes kwamen we om 14.30 uur aan op onze eerste camping.

OstseeCamp Dierhagen.

Verdorie de achterband van m'n fiets is al weer leeg. Gisterenavond had ik 'm ook al geplakt.

Dan nog maar 'n keer.

Die achterband blijkt 'n gatenkaas. Maandag zoek ik 'n Fahrad hersteller.

OstseeCamp, 'n camping met goede faciliteiten en op wandelafstand (zo'n 800 meter) van het strand.

Dag: 2

Zondag 28-04-2013

Vanmorgen waren we al weer bijtijds uit de veren. Na 'n lekker ontbijt zijn we om 09.15 uur weer vertrokken.

Vandaag hebben we twee doelen. We gaan naar het voormalig KDF See Bad Prora en naar de krijtrotsen.

Maar voor dat, zien we nog allerlei andere leuke dingen.

En op z'n tijd een korte pauze.

Ik heb natuurlijk weer de meest fantastische weggetjes op gezocht.

Bovenstaande zg. "Plattenweg"was niet zo fantastisch.

De nieuwe brug naar het eiland Rügen.

Er is wel 't een en ander veranderd sinds m'n vorige bezoek.

De maquettes van het KDF See Bad hotel.

In dit gebouw was er plenty ruimte voor allerlei exposities. Zo was er 'n collectie van DDR Motoren te zien, een gigantische

verzameling naaimachines en een brandweerkorps uit de buurt had haar magazijn ook maar verplaatst naar dit gebouw want er lag

allerlei rotzooi opgestapeld en uitgestald.

Deze kuststrook staat er om bekend dat er Barnsteen gevonden kan worden. Er liepen er heel wat op het strand naar de grond te staren in de hoop schatrijk te worden.

We hebben nog 'n stuk langs de kust gelopen. Helaas geen Barnsteen gevonden.

Zover je kijken kan.

We houden het in Prora voor gezien en we rijden verder richting "National Park Jasmund".

We komen aan op de parkeerplaats voor een bezoek aan de Königsstuhl.

Feuerregenfels (boven)

Daarna weer wachten op de touringcar om terug gebracht te worden naar de parkeerplaats.

Eenmaal weer op weg rijden we heel stiekem de verkeerde kant op. Na acht kilometer kom ik er achter en moeten we de mooie weg nog 'n keer rijden. Zo tegen 17.15 uur komen we aan bij Krüger Naturcamping.

Deze "Blechgarage" moet de kantine en receptie voorstellen.

Veel meer dan 'n volkswagenbusje past niet in deze brandweergarage.

Dag: 3

Maandag 29-04-2013

Vanmorgen zijn we 09.15 uur weer weggereden van de camping. We rijden we het eiland rond en zoveel mogelijk via weggetjes langs de kust.

We verlaten het eiland Rugen via het Glewitzere fähre naar Stahlbrode.

De haven van Greifswald.

Om 12.40 uur komen we aan bij Ferien und freizeitpark Loissin. En weer heb ik 'n pracht plek weten te bemachtigen.

We staan zo'n 50 meter van de zee.

En even later sjokken we weer als jutters over 't strand.

Tot m'n verassing zie ik op 'n naburige surferscamping een verlenge Wide body MB 508 staan.

Het word donker. We wandelen weer terug naar de camping en trekken 'n fles wijn open. Al weer 'n dag voorbij.

Dag: 4

Dinsdag 30-04-2013

Vanmorgen zijn we om 08.45 uur weg gereden van de camping. We hadden 'n erg korte route vandaag.

Vandaag gaan we naar de markt in Swinoujscie in Polen. en vlak voor de grens was het eerst nog tijd voor 'n kop koffie.

De voetgangers grensovergang van vroeger was er niet meer. Er was helemaal geen grensovergang meer.

Van alles word er te koop aangeboden van houten molens tot na-maak kleding en na-maak cd's en dvd's.

Opeens zie ik 'n kraampje met wapens. Van boksbeugels tot bajonetten in alle maten waren ze er te koop.

Zelfs 9 m/m pistolen. Toen de eigenaar zag dat ik 'n foto wilde maken van zijn kraam vroeg hij of ik met 'n Galaschnikof machinegeweer op de foto wilde. Haben sie eine Galaschnikof? vroeg ik 'm. En hij gaf mij inderdaad 'n hele echte in de hand.

Eenmaal van de schrik bekomen dat deze speeltjes zomaar op 'n markt te koop zijn zijn we langzamerhand maar weer richting de bus gelopen. Als we weer op weg naar de camping zijn springt er opeens 'n grietje met 'n stopbordje (pannekoek) de straat op. De Douane wilde wel 'ns weten wat wij in Polen op de kop hebben getikt. Maar na 'n kort gesprek zei een van de beambten dat we de groeten moesten doen aan Willem und die schöne Maxima en dat we weer verder konden rijden. Inderdaad, het is de grote dag vandaag. (inhuldiging tot koning en koningin) We hadden er helemaal niet meer aan gedacht.

Een poosje later komen we aan op naturcampingplatz "Am strand" in Ückeritz. Een mooie camping met goede voorzieningen.

Een "platz am strand" gaat helaas vandaag niet lukken en internet hebben ze ook niet.

Na 'n paar kilometer was er de mogelijkheid om via een hoge trap naar boven te klimmen.

Onze magen beginnen te knorren. We lopen weer terug naar TheoDorus.

We gaan de zonsondergang bekijken.

Dag: 5

Dinsdag 01-05-2013

We waren vanmorgen al om 07.00 uit de veren. We hebben vandaag 'n rit van zo'n 245 kilometer voor de boeg. De route gaat naar Peenemünde omdat ik nog graag 'n keer het Historisch-Technisches museum aldaar wilde bezoeken.

Bij aankomst in Peenemünde lag de Russische duikboot nog steeds in de haven.

Tijd voor 'n kopje koffie en een ontbijt van verse mehr grahn brötchen in de haven. Vanmorgen hadden we geen broodjes meer dus hebben we deze onderweg maar gekocht. Gelukkig was er 'n bakkerij open want op 1 mei hebben de Duitsers 'n vrije dag. (tag der arbeit)

Das kraftwerk Peenemünde

Ik wilde het museum bezoeken maar helaas was het gesloten en er was geen bordje te zien met de openingstijden.

Op de witte plaat aan de muur stond "Gebaut fur die ewigkeit"

Als ik de muren bekijk is afbreken ook geen optie.

Ik heb nog even 'n paar foto's gemaakt en ben toen maar weer richting bus gelopen. Opeens zag ik 'n bord dat er jaren geleden ook al stond.

Je kon vroeger 'n 2 Pfenning stuk in 'n pers stoppen en even later kwam 'n soort van ovale

sleutelhanger uit met 'n afbeelding van een V2 raket er op.

Ik moet 'm nog ergens hebben liggen. Na de vakantie heb ik 'm meteen opgezocht.

Ik stuur Theodorus weer verder richting de flessenhals in Wolgast en om 13.00 uur komen we aan bij camping Niendorf in,.... precies! Niendorf. Gelegen aan de Wischmarbucht.

Dag: 6

Donderdag 02-05-2013

Vanmorgen zijn we om ongeveer 08.30 uur weg gereden. Nog steeds geweldig mooi weer onderweg.

Op de autobahn zag ik in de spiegel zag ik in de verte achter me iets vreemds aan komen. Het leek op 'n aap op 'n Trike met 'n

caravan er achter geknoopt. Het zag er niet uit! En hij ging de 100 km/uur dik voorbij.

Het zit er weer op. Zo'n week vliegt voorbij.

Het programma van deze vakantie.

Opeens gaat de weg van asfalt over in kinderkopjes.