Herfstvakantie 2014

Theodorus auf reisen

opmerkingen? mail naar webmaster@Theodorus.nu

Het is weer zover. M'n baas zegt dat ik weer verplicht 'n week vakantie heb.

Ik wilde met Theodorus naar Terschelling maar omdat de reder wel heel erg veel centjes vraagt om Theodorus over te zetten ga ik naar Nordeney. Een Waddeneiland voor de Duitse kust.

Ik ben er al even langs gevlogen.

Klikkerdeklik op de foto voor nog meer wetenswaardigheden over Nordeney.

Meppen was de standplaats van Theodorus toen hij nog in militaire dienst was.

Eenmaal van de autobahn af heb ik weer de mooiste weggetjes uitgezocht.

Op m'n navi zag ik 'n mooie weg over 'n dijk. Helaas was de weg afgesloten maar ik heb nog wel effe gekeken bij de Pilsumer leuchtturm.

Het duurt niet lang meer voor ik in Norddeich in de haven ben. Ik kan gelijk doorrijden de boot op.

Ruim drie kwartier later kom ik in de haven van Nordeney aan. Ik besluit om eerst de zee op te zoeken. Het is nog te vroeg om 'n camping op te zoeken. Ik parkeer Theodorus op 'n grote parkeerplaats en loop in de regen het strand op. Het gaat steeds harder regenen en ik ren terug naar m'n warme en droge bus.

Bij een hoge duin parkeer ik en klauter naar boven.

Ik kom aan bij de eerste camping maar die is helaas al sinds enkele dagen gesloten. Ik ga 't 'n camping verderop proberen. Ja! Hier heb ik geluk. Op camping Naase mag ik wel enkele dagen blijven staan.

De camping grenst aan het vliegveld en aan de rand van de camping zijn de duinen. Daarachter staat de vuurtoren. Die gaan we even bezoeken natuurlijk. Ik klauter de duinen op en beklim de 256 treden.

21-10-2014

Na een avond van tv kijken duik ik rond 24.00 uur in de bedstee en val al snel in slaap omdat TheoDorus ein bischen hin und her schaukelt door de wind.

Vanmorgen word ik wakker omdat m’n telefoon vreselijk te keer gaat. Verdorie, wie belt er nou weer? Het lijkt nog nacht maar als ik na enkele seconden m’n ogen open krijg is het al dag. M’n moeder aan de telefoon met de mededeling dat, als ik nog van het eiland af wil, ik nu maar moet gaan want volgens haar gaat het spoken. Er komt storm. Heerlijk. Ik laat me wel verassen.

Na het ontbijt ga ik met TheoDorus op pad om het eiland verder te bekennen. Het weer is te slecht om dit met de fiets te doen. Ik ga richting het eind van het eiland om van daar uit te voet over het strand verder te lopen. Een scheepswrak is het doel voor vandaag. Ik ga het FKK strand op om vandaar uit over het strand te lopen. Duidelijk is te zien dat het seizoen hier op ’t eiland echt afgelopen is. De meeste eetgelegenheden zijn gesloten en de mensen zijn alles aan het opruimen en schoonmaken. Alle strandtentjes zijn al weg, alleen de funderingen zijn blijven staan. Ik loop verder maar de aanhoudende regen zorgt er voor dat ik weer terug ga naar m’n warme bus.

Ik rij dan maar ’n ronde over ’t eiland. De plaats Nordeney is puur toeristisch. Exclusieve hotels aan de grote boulevard. Mensen (vooral mannen) zeulen met grote koffers. Vrouwen met handtasjes. Ze blijken te lopen naar de haven. Da’s nog best wel ’n eindje wandelen. Het weer blijft onwaarschijnlijk slecht en ik heb geen zin meer om de bus ergens te parkeren om iets te gaan bekijken. Voor je goed en wel uit de bus bent, ben je al zij.. euh,..drijfnat en dat ben ik nog van m’n uitstapje op het strand.

Ik stuur TheoDorus langzaam weer terug naar campingplatz Naase. De eigenaar heb ik verteld dat ik morgenvroeg weer verder ga naar ’n andere camping. Ik betaal de man € 20,- wat niet veel is voor twee nachten. Wifi is toch nog wel een probleem op veel Duitse campings. Vanmorgen ben ik gestopt bij camping Eiland om te vragen of ik op de camping van Wifi gebruik kon maken. Nee,.. zeiden twee dames lachend.

Eenmaal weer op de camping zet ik ’n kop koffie en ga tv kijken. Ik zie in ’n nieuwsprogramma het weer. Dat blijft zeker tot donderdag aanstaande nog erg onstuimig. Ik merk wel dat het sinds vanmiddag veel harder waait dan gisteren en vanmorgen. TheoDorus schaukelt nu continue. Het regent weer. Het kan zomaar zijn dat ik morgen weer van het eiland af ga. Voor dat, dat kan moet ik me eerst melden ik het kantoor van de rederij voor ’n boardingpass.

Op de radio vertelden ze net dat de ferry naar en van Nordeney is uitgevallen vanwege een Noordzee storm. Ik verteld dit aan de campingeigenaar toen ik wilde betalen en hij zei, Morgen sieht’s vieleicht ganz anders aus. Ik hoop ’t dan maar. De Duitse buren met hub T4 Karmann camper zijn vertrokken. Waarschijnlijk wilden ze de laatste ferry van vandaag nog halen.

Zo tegen 23.00 uur duik ik de bedstee in maar van slapen komt niets. Het “schaukelen” van afgelopen nacht is veranderd in bijna omkiepen met de bus. Op de Noordzee woedt ’n Storm.

Ik heb m'n fiets meegenomen met de gedachte op 't eiland te gaan fietsen.Tot nu toe is het weer veel te slecht.

22-10-2014

Als ik vanmorgen om 09.00 uur na ’n slapeloze nacht de radio aanzet hoor ik op ’t nieuws dat er op Nordeney ’n stormvloed van meer dan 2.5 meter verwacht wordt. Alle veerdiensten zijn tot nader bericht buitendienst. De VW T4 Karmann is ook terug gekomen gisterenavond laat. Ik had gisterenavond de fiets maar even in de garage van de campingeigenaar gezet zodat ik ’n droge fiets in de bus kon leggen. Toch probeer ik vandaag van het eiland af te komen en een camping op het vaste land aan te doen. De fiets is weer ingepakt, stroomkabel ook. Ik ga op zoek naar het kantoor van de rederij. Dat blijkt nog niet zo heel makkelijk. Uiteindelijk ben ik bij het kantoor en heb m’n pas te pakken. We varen vanmiddag 0m 16.45 uur. Omdat ’t droog is probeer ik toch nog naar het scheepswrak te gaan. Op de parkeerplaats zo dicht mogelijk bij het wrak tref ik de Duitser die bij mij op de camping stond. Hij blijkt uit Munster te komen. Via het fietspad is het volgens hem onmogelijk om bij het wrak te komen. Alles is overspoeld door de vloedgolf. Ik probeer ’t via ’t strand maar ook dat gaat niet goed. Er komt water vanuit de duinen met ’n rotgang over het pad. Ik keer weer terug. Ik ga eerst maar ‘ns koffie zetten en m’n verhaaltje afmaken. Ik besluit om Theodorus te parkeren op het terrein van de rederij in de haven en probeer of ik al eerder mee kan met de ferry. Ik vraag aan de man in het boardingpasscontrolehokje (mooi woord) of dit mogelijk is. En jawel hoor! Ik mag in rij vijf gaan staan. Niet veel later komt de ferry de haven binnen en even later mag ik oprijden.

Drie kwartier later rijd ik het vaste land weer op bij Norddeich. Ik ga op zoek naar Campingplatz Am Nordsee. Die vindt ik even later. Het is ’n gigantisch grote camping pal aan de Noordzee. De camping is volledig verlaten. Alle aansluitingen zijn afgeplakt en alles is opgeruimd. Er staat helemaal niets meer. Ik zie nog wel lichtbranden ergens boven. Ik loop de trap op om ‘ns te kijken. Niets, alle deuren op slot. Maar dan gaat er een deur open, een jongeman in Adamskostuum kijkt om de deur. Ik vraag ‘m of ik hier kan staan vannacht. Nee,.. helaas de camping is toch echt gesloten. Het ventje verteld nog wel waar ik ’n stellplatz kan vinden. Mooi, daar sta je dan op zo’n domme stellplatz zonder toilet en douche. Ook zonder mooi uitzicht.

Een laatste blik op Nordeney.

23-10-2014

Na ’n heerlijk rustige nacht is het nu koud in de bus. Ik zet de kachel aan en ga koffie zetten. Ik bemerk dat het water bijna op is. Op deze camperplaats is er geen water te krijgen. Als het merendeel van mijn buren nog in diepe rust is ga op zoek naar de volgende camping via mooi dijkweggetjes en kleine dorpjes. Het gaat weer regenen, zo hard dat ik uiteindelijk besluit om niet door te rijden naar de volgende camping maar door te rijden naar huis. Ik zit liever de laatste dagen van m'n vakantie thuis dan in de regen in m'n bus.

Het camping seizoen is in Ost Friesland eind september, begin oktober al afgelopen. In heel veel gevallen liggen alle campings voor de dijken. Dit land loopt veelal onder water.

Ost Friesland is geweldig mooi maar op het mooist in het voorseizoen. Misschien iets voor de meivakantie.

20-10-2014

Vanmorgen rond 08.00 uur op weg gegaan en zonder problemen kom ik aan in Ost Friesland. Truus stuurt me links af en in de verte ontwaar ik een vuurtoren. Het is de “Pilsumer leuchtturm” Het is ’n mooi gezicht, zo’n torentje tegen de dijk aan gebouwd. Ik kan hier helaas niet over de dijk verder rijden en terwijl Truus verwoede pogingen onderneemt om me wel via de dijk te laten rijden, rijd ik terug richting de haven van Norddeich al waar ik even later aankom en ik kan direct de boot op rijden.

De boot vertrekt en de zee is ’n beetje onstuimig. Ik kom aan op Nordeney en ga richting vuurtoren, want in die buurt is ook de camping. Onder weg stop ik nog ’n paar keer om naar het strand te gaan. Eenmaal daar begint ’t ook nog ‘ns hard te regenen. Ik ren terug naar de bus en ga verder. Ik kom even later een bord tegen Uitkijkduin. Ik maak ’n paar erg mooie plaatjes en ga verder op zoek naar een camping. De eerste is al sinds 15-10 jl. verplicht gesloten omdat het zeewater de camping kan overstromen. Uiteindelijk kom ik aan bij iets wat op ’n camping lijkt. Campingplatz Naase. Moin, moin.

Niet met deze temperaturen.